TISKOVÁ ZPRÁVA NEJVYŠŠÍHO KONTROLNÍHO ÚŘADU Z 18. 11. 2013
TISKOVÁ ZPRÁVA NEJVYŠŠÍHO KONTROLNÍHO ÚŘADU Z 18. 11. 2013.
Nedostatečná koncepce Ministerstva obrany umožňovala nákup vojenské techniky bez náležitě zdůvodněné potřeby.
Nejvyšší kontrolní úřad zkontroloval peněžní prostředky státního rozpočtu určené na pořizování výzbroje a techniky pro pozemní a speciální síly Armády ČR. Prověřeno bylo celkem 15 akcí s celkovými výdaji více než 5,8 mld. Kč.
Do doby ukončení kontroly nezpracovalo Ministerstvo obrany (dále jen „MO“) koncepční materiál, který by podrobněji stanovil výstavbu a rozvoj pozemních či specializovaných sil s konkrétním vymezením cílového stavu, materiálních potřeb a finančních a časových požadavků na jejich naplnění. To mělo za následek nesystémové nákupy vojenské techniky a materiálu. Věcné, časové a finanční podmínky pro pořizování vojenské techniky, které stanovily kontrolované programy, byly v průběhu jejich realizace zásadním způsobem upravovány a měněny, a to jak s ohledem na množství, tak co do výše cen pořizovaného majetku.
Problémy byly identifikovány například při nákupu souprav chemického pozorovatele. Podle investičního záměru z července 2005 mělo být nakoupeno 129 souprav za téměř 65 mil. Kč. Na základě výsledků vývoje a provedených vojskových zkoušek upravilo MO specifikaci a snížilo počet souprav z požadovaných 129 na 87, čímž došlo ke zvýšení ceny za soupravu z 501 tis. Kč na 752 tis. Kč, tj. cca o 50 %.
x
Jiný program byl finančně navýšen o 42 %, zejména z důvodu dodatečně zařazeného nákupu speciálních vozidel, která měla být urychleně využita v zahraničních misích. Část těchto vozidel pořízených v roce 2010 za více než 121 mil. Kč nebyla v zahraničí z důvodu změny vojenskopolitické situace dosud nasazena.
V rámci kontrolní akce bylo prověřeno celkem 13 zadávacích řízení. MO pouze ve čtyřech případech vybralo otevřené řízení nebo postup otevřenému řízení obdobný. V ostatních devíti případech byl z různých důvodů osloven pouze jeden dodavatel. Uvedeným postupem dochází k omezování hospodářské soutěže, což může v konečném důsledku negativně ovlivňovat výši kupní ceny.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
Celou zprávu naleznete na stránkách NKÚ.
Ministerstvo obrany reagovalo okamžitě. Názor MO je, že zpráva NKÚ není objektivní.
S odstupem několika hodin vydalo MO další, podorbnější stanovisko k závěru NKÚ v tomto znění:
Ministerstvo obrany zásadně nesouhlasí se zněním tiskové zprávy NKÚ z kontrolní akce zaměřené na pořizování výzbroje a techniky pro pozemní a specializované síly Armády ČR, která je zavádějící a nerespektuje ani doprovodný materiál s názvem Informace z kontrolní akce NKÚ č. 12/33. Zde je několik příkladů:
• není pravdou, že by neexistovaly koncepční a strategické materiály. Ministerstvo obrany již několik let usilovně pracuje na nápravě stavu způsobeného primárně razantními škrty v rozpočtu, které mimo jiné vedly k rozpadu střednědobého plánu;
• zpracovávané strategické a koncepční dokumenty (mj. Bílá kniha o obraně z roku 2011 nebo Obranná strategie ČR z roku 2012) mají dostatečný detail pro odborníky na plánování, takže byl obnoven například střednědobý plán, který jasně popisuje věcné potřeby a priority;
• NKÚ kontrolovalo akvizice v letech 2008–2011, přičemž jednotlivé akce byly naplánovány a schváleny již v letech 2004 a dalších, kdy byla – především z hlediska výše rozpočtu a ekonomického výhledu – odlišná situace (mezi roky 2009–2012 došlo k poklesu rozpočtu MO o bezmála 13 miliard korun, tedy o více než 20 %);
• změny v akcích jsou často zapříčiněny objektivními důvody, mezi něž patří pokles zdrojového rámce, zpožděné ukončení vývoje, změna vojensko-politické situace v zahraničních operacích a podobně. Pokud by MO na tyto změny nereagovalo, nepostupovalo by s péčí řádného hospodáře a pravděpodobně by porušilo zákon;
• NKÚ konstatuje, že ve dvou třetinách kontrolovaných případů byl osloven jediný dodavatel, což v konečném důsledku mohlo negativně ovlivnit výši kupní ceny, ale nedokládá, že to cenu skutečně negativně ovlivnilo;
• NKÚ „radí“ ministerstvu, aby porušilo zákon. Například u akce nákup padáků II. etapa NKÚ kritizuje Ministerstvo obrany ČR za to, že ji zadalo firmě, která měla problémy s předchozí zakázkou. Zmiňovaná akce byla ovšem vypsána v otevřeném řízení a ministerstvo tedy nemělo žádnou zákonnou možnost tohoto účastníka vyloučit. Pokud by tak učinilo, porušilo by zákon o zadávání veřejných zakázek;
• u specifického materiálu, jako je ten pro účely obrany, někdy jiné než přímé zadání ani není možné, či je nejefektivnější (například požadavek stejného podvozku pro různé nástavby);
• Ministerstvo obrany preferuje otevřenou soutěž, kde je to možné. Například, podle zprávy Ministerstva pro místní rozvoj o fungování elektronických tržišť veřejné správy bylo Ministerstvo obrany v roce 2012 na e-tržištích největším zadavatelem veřejných zakázek z celé státní správy (4 517 zakázek).